Mari Jungstedts bok blir film i Stenkyrka

Filminspelning får turismen att öka

De filmer som spelats in på Gotland de senaste fem åren kan ha gett turismnäringen besökare värda nära 50 miljoner kronor om året. Den slutsatsen drar en konsult som undersökt hur betydelsefull filmen är som marknadsföring av Gotland.

Enligt rapporten kan turismen väntas öka med fyra till tio procent åren efter att en film visas. Utifrån det räknar man med att filmerna gett 22 000 fler övernattningar.

Rapporten baseras på 18 filmer som spelades in här mellan 2003 och 2008 och de har setts av eller vänsas ses av totalt 75 miljoner människor i bland annat Sverige, Danmark, Finland, Baltikum och Tyskland.

Motsvarande marknadsföring skulle ha kostat nära 400 miljoner kronor, enligt konsultrapporten.

Det är deckardrottningarna som står för det största marknadsföringsvärdet.

Sex tyska tv-filmer baserade på Mari Jungstedts böcker står ensamma för marknadsföring värd 219 miljoner kronor, det är mer än hälften av det totala värdet. På andra plats kommer fyra filmer om Anna Janssons böcker som gett reklam värd 44 miljoner.

Det är framför allt tv-tittare som kan väntas komma till ön efter att ha sett filmerna. Av den totala publiken på 75 miljoner personer är 70 miljoner tv-tittare.

Tillväxt Gotland har tidigare varit negativt till kommunens utvecklingsstöd till filmfonden på Gotland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".