Flygplan nära kollidera med varandra

Haverikommissionen har nu utrett händelsen i höstas när två flygplan - ett på väg till Visby - riskerade att kollidera i luften strax utanför Norrköping.
Det var det allvarligaste av Östergötlands alla flygtillbud förra året och händelsen har fått Haverikommissionen att rekommendera åtgärder från Luftfartsverket. Det var när ett trafikflygplan, på väg mot Visby den 12 september 2002, skulle lyfta från Kungsängens flygplats i Norrköping som olyckan var nära att inträffa. I luften ovanför cirkulerade ett litet tvåmotorigt plan på 4000 fot i väntan på att få landa. Därför fick det lyftande Visby-planet flyghöjden 3000 fot av flygledaren. Men när Visby-planet börjde lyfta märkte flygledaren att det steg för kraftigt och var på väg över sin höjd, upp mot det lilla planets höjd. Men flygledaren lyckades varna planen i tid. Som närmast var de bägge planen bara 180 meter ifrån varandra. Anledningen är att piloterna på Visbyplanet helt enkelt glömde bort den nya flyghöjden. Samtidigt var det instrument som ska varna när planet kommer över flyghöjden inställt på den vanliga höjden 9000 fot. Därför blev piloterna inte varnade. Haverikommissionens slutsats är att piloternas agerande dels var för slentrianmässigt, dels kom informationen från flygledaren samtidigt som piloterna var koncentrerade på att taxa ut på startbanan. Haverikommissionen vill därför att Luftfartsverket ser till så så många förberedelser som möjligt utförs innan planet bärjar taxa ut.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".