Svårt att få besked om sopor

Sopor som slängs och lämnas lite här och var är ett ständigt återkommande problem varje sommar på Gotland. Och vill man som företagare beställa extra hämtning eller be om råd så är det svårt få någon hjälp.

Även för privatpersoner är det svårt att komma fram på telefon till kommunens renhållning. Det förekommer också kritik över att man inte får något besked om vilken plats i kön man har eller hur lång den beräknade kötiden är.

Kjell Skalberg är ordförande för tekniska nämnden som ansvarar för renhållningen och han säger till Radio Gotland att trycket har varit stort på telefonväxeln. Bemanningen på kundtjänsten utökades med två personer under veckan. Enligt Kjell Skalberg noterades 4500 samtal på en enda dag förra veckan och den stora mängden samtal kommer de aldrig riktigt kunna besvara, hur mycket resurser som än finns tillgängliga.

När det gäller uppgifter om plats i kön och kötiden så ligger frågan hos serviceförvaltningen eftersom det handlar om en uppgradering av växeln.