Karin Svensson Smith

Vill ha staten med i färjetrafiken

Förstår regeringen vad konsekvenserna skulle kunna bli om färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet släpps fri?

Det undrar miljöpartisten Karin Svensson Smith och lät frågan gå vidare till statsrådet Åsa Torstensson (c) i en debatt i riksdagen på tisdagskvällen.

I somras beslutade ju regeringen att släppa konkurrensen fri i färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet. Det innebär att det inte längre finns något krav på att det bolag som trafikerar Gotland ska behöva driva trafik året runt, utan kan endast ägna sig åt sommartrafik. Precis det som det nu finns planer på mellan Kappelshamn och fastlandet.

Men insåg regeringen vad konsekvenserna skulle kunna bli och att Destination Gotland nu kan komma att kräva ersättning, det vill säga ännu mer pengar från staten, om rederiet tappar passagerare?

I debatten i riksdagshuset svarade ansvariga statsrådet Åsa Torstensson att beslutet att avreglera trafiken togs efter en förfrågan från länsstyrelsen på Gotland. När Rikstrafiken yttrade sig trodde de inte på någon konkurrerande trafik i någon större omfattning, eftersom Destination Gotlands turer ansågs både billiga, snabba och går ofta. Därför ansåg Rikstrafiken det inte var troligt att en konkurrerande linje skulle påverka Destinationens trafik, ekonomiskt sett.

Regeringen tror också, tvärt emot miljöpartisten Karin Svensson Smith, att konkurrens inte skulle äventyra detta i någon påtaglig utsträckning, utan tvärt om gynna både Gotlands och statens ekonomi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista