1 av 3
Det var mångs som vill ställa frågor om färjetrafiken när Destination Gotland höll öppet forum 2010.
2 av 3
Tommy Wahlgren sprang runt med mikrofonen för att ta emot frågor. Här handlar det om skyddsskivor i djursalongen för att inte hundar ska bråka med varandra.
3 av 3
Per Erling Evensen svarade på många frågor - Tommy Wahlgren höll i debatten.

Öppet forum om färjetrafiken

Inför Destination Gotlands öppet forum om färjetrafiken hade det kommit in 200 mejl och totalt mellan 700 och 800 frågor. Rederiet berättade bland annat att allt nu är klart inför ombyggnaden av terminalen i Nynäshamn.

För elfte gången höll Tommy Wahlgren i den två timmar långa debatten med frågor till ansvariga på rederiet. Mest var det marknadschef Per Erling Evensen som svarade på frågor. Han berättade om nya terminalen i Nynäshamn som ska vara klar till sommaren 2011, och då ska inte bara bagagehanteringen ha blivit bättre utan även utfarten från hamnområdet.

Djurägare undrade varför det blivit dyrare för dem att resa. Svaret var att de nu måste ha plats i djursalongen eller djurkupé, och inte kan välja de billigaste platserna i restaurangtorget. Men djuren reser gratis, och om de stannar kvar i bilen kan ägaren sitta vid torget.

I djursalongen efterlyste hundägare också något slags skyddsskivor för att inte djuren ska komma i kontakt med varandra, med risk för bråk. Men inga ändringar får göras spm gör det svårt att evakuera fartyget i ett nödläge.

Situationen för funktionshindrade kom upp, särskilt att hyttnycklar hämtas på ett däck och hytterna finns på andra däck. Där var beskedet att det snart ska gå att hämta ut nycklarna inne i terminalen, men inte där man kör på med bilen.

Andra nyheter var att konferensrummet ska byggas om till biosalong. De filmer som visas nu på båten måste alltid vara barntillåtna eftersom de visas för alla.

Många frågar efter bredband på båten, och där har man ingen bra lösning ännu. Det som finns nu behöver rederiet använda själva för kortbetalningar. Och det skulle dessutom bli så långsamt att alla bara skulle bli irriterade på det. En av möjligheterna de funderar på är att använda ice-net som utnyttjar det gamla nmt-nätet för mobiltelefoner.

Ett del som vill sitta och vila i lugn och ro tycker att det är ett problem att barn springer omkring på de stora fria ytorna på båten. Därför ska ingången till vilsalongen i fören på de stora snabbfärjorna göras om så att det inte blir lika mycket spring.

Andra frågor är olösliga - en del vill alltid äta pytt-i-panna eller panerad fisk med remouladsås, medan andra vill ha variation. Oavsett vad som står på menyn blir någon missnöjd. Det finns de som vill ha en lite finare restaurang att äta i, men Tommy Wahlgren konstaterade att det ändå handlar om flytande vägkrogar.

Vd Jan-Eric Nilsson berättade också att de kan ha gasdrivna färjor i drift till år 2015. Det är samma år som det nuvarande avtalet går ut och ett nytt avtal börjar gälla. Vem som ska sköta trafiken då är inte klart, och inte heller vem som ska sköta upphandlingen av den trafiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".