1 av 4
HSC Gotlandia II i Nynäshamn efter krocken med M/S Gotland. Foto: Tomas Oneborg / Scanpix
2 av 4
Destination Gotlands Per-Erling Evensen tror att passagerarna fortfarande har förtroende för rederiet. Foto: Gunnel Wallin/SR Gotland
3 av 4
Kollisionen orsakade ett stort hål på HSC Gotlandia II. Lyssnarbild: Pelle Hyppel / SR Gotland
4 av 4
Radiotrafiken mellan HSC Gotlandia II och m/s Gotland när de kolliderade utanför Nynäshamn den 23 juli 2009. Även lotsbeställningscentralen i Södertälje deltar i samtalet. Utskrift från polisens förundersökning. Klicka på sidan för att kunna läsa den i större format
"Var oaktsam"

Befälhavare åtalas för färjekrock

Befälhavaren ombord på lilla snabbfärjan HSC Gotlandia II som kolliderade med m/s Gotland i juli 2009, åtalades på måndagen vid Stockholms tingsrätt, misstänkt för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada. Mannens advokat vill ännu inte kommentera åtalet.

Befälhavaren, som hade lotsdispens, hade arbetat som befäl sedan 1993. I haverirapporten, som kom ett år efter olyckan, stod det att mannen anställdes våren 2009 som överstyrman och blev uppmönstrad till befälhavare i mitten av juni 2009. Det var hans första säsong som befälhavare i rederiet. Han hade dessförinnan varit säsongsanställd av Destination Gotland under två år. I dag är han inte anställd av dem längre.

Enligt åklagaren Stefan Creutz brast befälhavaren i gott sjömanskap genom att:

  • Vid inseglingen mot Nynäshamn hållit för hög fart i förhållande till gällande tillstånd.
  • Hållit en med hänsyn till omständigheterna - dvs angöring av hamninlopp, dimma, möte med annat fartyg och ankarliggare i området - för hög fart. 
  • Utan att ge tydliga order eller direktiv lämnat överstyrman att ensam manövrera fartyget trots att överstyrmannen aldrig gjort denna manöver under rådande förhållanden tidigare samtidigt som han gått ut på bryggvingen.
  • Ej tillsett att kommunikationen mellan befälhavaren och överstyrmannen varit tillfredsställande.
  • Som befälhavare inte haft tillräcklig kontroll på fartygets position, kurs och fart.

Befälhavarens "oaktsamhet har medfört att fartyget kolliderat", skriver åklagaren i åtalet.

Sju passagerare räknas som målsägande. De drabbades av revbensfrakturer, nackskador, axelskada, sårskador, ärrbildning och blånader.

Det åtalade befälhavarens försvarsadvokat Peter J Lindskog, sitter i Rederi AB Gotlands styrelse sedan 1983.

Han vill ännu inte kommentera åtalet. Han har själv inte fått stämningsansökan ännu, utan fick besked om åtalet via media.

Lindskog har inte diskuterat åtalet med sin klient och vill inte kommentera det förrän han har fått stämningsansökan den officiella vägen, från Stockholms tingsrätt.

Reporter: jonas.neuman@sr.se
               gunnel.wallin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".