Östersjön

Vintern lönsam för isgodkända fartyg

Isläget i Östersjön har gjort att de rederier som har isgodkända fartyg tjänat mycket pengar i vinter. Vinsterna har ökat fyra - fem gånger för de fartyg som har högsta isklass

Den kalla vintern har gjort att isen har lagt sig tidigare än vanligt i Östersjön. Det har gett stora pengar för rederier som satsat stort på istonnage.

All fartygstrafik i princip norr om Ålands hav och öster om Tallinn kräver högsta isklass. Det innebär krav på starkare skrov, tätare spant och tjockare plåt på fartygen. De skall ha motorstyrka för att kunna gå i minst 50 centimeter is.

Uppfylls kraven blir det väsentligt mer betalt för frakterna. Så desto mer is desto mer betalt får redaren av befraktaren.

Rederiet Stena Bulk har åtta fartyg som har isklass A. De fraktar olja från Primorsk längs in i Finska viken, går förbi Gotlands östra sida och ut genom Östersjön.

Ett sådant 100-tonfartyg seglar i nuläget in 70-100 000 dollar om dagen. Jämfört med de 20 000 dollar per dag som motsvarade fartyg tjänar i varma vatten blir det kristallklart vad den stora lönsamheten finns just nu, säger Ulf G Ryder som är verkställande direktör för Stena Bulk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista