1 av 2
Martin Johansson och Christer Karlsson. Foto: Catarina Gustafsson/SR Gotland
2 av 2
Almedalsveckan 2011 Kris tablettkampanj. Foto: Catarina Gustafsson/SR Gotland

KRIS årets hetaste i Almedalen

1:40 min

KRIS, kriminellas revansch i samhället, blev Årets hetaste i Almedalen. Westanders årliga pris Hetast i Almedalen delades ut idag av en jury med ledamöter från ideella organisationer, media och näringslivet.

 Motiveringen till vinsten var att de på klassiskt Almedalsmanér med tydliga t-shirts och många medlemmar på gatorna bäst lyckats med att få ut sitt budskap.

Nominerade till priset Hetast i Almedalen var: KRIS (Kriminellas revansch i samhället) - med många medlemmar i tröjor på klassiskt Almedalsmanér har de inte gått att undgå. Vårdförbundet - vita kors och tydliga budskap har synts i många kanaler. Patrik Sjöberg - har synts överallt och alla pratar om att han är här. Det alkoholfria minglandet - vill man bli en snackis serverar man vatten i år. Expressens valstuga - symboliserar medias allt mer intensiva bevakning av veckan.

Tidigare vinnare:

  • 2010 delades priset av Feministiskt initiativ för den kontroversiella eldningen av 100 000 kronor och Frälsningsarmén för budskapet "Bränn inte pengar - vi behöver dem bättre".
  • 2009 års vinnare av Hetast i Almedalen var Rättvisemärkt, som genom att låta besökare trycka tröjor med individuell text lyckades bäst av alla med att få ut sitt budskap bland de många besökarna.
  • 2008 utsågs Ingvar Åkesson, generaldirektör för FRA, till Hetast i Almedalen. Hans myndighet var det största samtalsämnet under veckan, fast de inte ens fanns representerade på plats.
  • 2007 utsågs vigseln mellan RFSL:s ordförande Sören Andersson och Daniel Juvas till Hetast i Almedalen.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista