Ulf Gardelius, grundare av Gotlands Trafikskola. Foto: Jonas Neuman/SR Gotland.

Öns körskolor kan inte samsas om halkbanan

Ulf Gardelius, Gotlands Trafikskola
1:55 min

Genom ett gemensamt bolag har två av öns körskolor tillgång till Region Gotlands halkbana vid Katrinelund i norra Visby, men de släpper inte in öns tredje körskola. Därför kräver nu Gotlands Trafikskola att regionen säger upp avtalet, om inte också de släpps in på banan. 

– De ska släppa in andra aktörer men de gör inte det, säger Ulf Gardelius på Gotlands Trafikskola

Ulf Gardelius har kämpat med halkbanefrågan av och till sedan han startade sin körskola 1999. De andra körskolorna hade redan då det gemensamma halkbanebolaget Gotlands Trafikövningsplats AB som har kontraktet med Region Gotland om att använda halkbanan från 1993 - ett kontrakt som seda har förlängts i omgångar.

När Gotlands Trafikskola ville börja med halkkörning tillstånd gick det bara att ha ett tillstånd per halkbana, och därför hamnade den nystartade trafikskolan utanför. Nu har reglerna ändrats och de skulle kunna få ett eget tillstånd för halkkörning, eller riskutbildning som det kallas i körskolevärlden, om de bara fick komma in på banan.

– Vi har bett om tid, men de ger oss ingen tid, säger Ulf Gardelius.

Han skrev till de andra körskolorna i februari och träffade dem i slutet av mars men sedan dess har han inte hört nåt.

-- Den här säsongen är ju spolierad för vår del, säger Ulf Gardelius.

Som det är nu får deras elever boka halkkörning hos de andra körskolorna för att klara av den obligatoriska riskutbildningen. När det gäller motorcykelkörkort så har de den riskutbildningen i egen regi på gocartbanan, men den banan är för liten för att accelerera och sladda med bilar.

Och det är inte så att det inte finns nån ledig tid på halkbanan?
– Det är ju våra kunder de kör med, så om de gör jobbet eller om vi gör det själva så ökar ju inte mängden, säger Ulf Gardelius på Gotlands Trafikskola.

Efter intervjun, när Radio Gotland även pratat med ansvariga för de andra körskolorna och halkbanebolaget fick Gotlands Trafikskola e-post med förslag på kontrakt därde erbjuds en dag i veckan på halkbanan.

Region Gotland har också insett att det finns ett problem, efter att körskolan hörde av sig och klagade.

Och eftersom avtalet är 20 år gammalt tycker Per Seigerlund på samhällsbygnadsförvaltningen att det är dags att skriva om det, och inte bara förlänga det gamla avtalet vart femte som de gjort hittills.

Enligt avtalet får halkbanebolaget inte hindra andra från att använda banan, men när det skrevs fanns bara två bilskolor på ön - Nilssons och Björkmans - och formuleringen syftade då på polisen, NTF, SMC eller andra som vill öva halkkörning.

Det gamla avtalet med Gotlands trafikövningsplats gäller ungefär ett halvår till så Per Seigerlund tycker att det är gott om tid att skriva ett nytt avtal, eller hitta en lösning inom det nuvarande avtalet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".