Sänkt svavelhalt, dyrt för rederier

1:34 min

EU har beslutat att svavelhalten i fartyg i norra Europa måste sänkas från 1 till 0,1 procent från och med årsskiftet 2015. För Gotlandsbolagets del innebär det här ökade kostnader, säger vd Håkan Johansson.

Gotlandsfärjorna körs redan med en svavelhalt på 0,5 procent, men de nya kraven kommer att innebära stora problem för fartygstrafiken i norra Europa, säger Håkan Johansson.

Det finns flera alternativ till hur man ska klara kraven, men Gotlandsbolaget kommer troligen att välja att gå över till en högre raffinerad oljeprodukt - marindiesel istället för bunkerolja.
Prisskillnaden är ungeför två tusen kronor per ton.

Hur det här kommer att påverkar passagerarbiljetterna i gotlandstrafiken, beror på hur det framtida avtalet med staten kommer att se ut, enligt Håkan Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista