Fler ska räddas vid sjöolyckor

Under måndagen och tisdagen ska myndigheter, sjöräddningsorganisationer, redare och fackliga organisationer från över 100 länder i Göteborg försöka komma överens om hur nya internationella regler tillsammans med ett svenskt system ska kunna rädda passagerare i stora kryssnings-och färjefartyg vid ett haveri.

Senast var det det italienska kryssningsfartyget Costa Concordia som i januari i år havererade utanför den italienska kusten och över 30 personer omkom.

Alla minns också Estonias haveri 1994 i Östersjön då 852 människor fick sätta livet till och bara 137 kunde räddas.

Allt sedan dess har forskningen sökt hitta lösningar på hur man effektivare ska kunna rädda människor som lämnat ett fartyg och hur man ska få upp dessa ur vattnet till fartyg som kommit till undsättning.

Helikoptrar kan bara bärga 6-8 personer i timmen. Det krävs andra lösningar för att få upp kanske 2000 personer eller fler till räddande fartyg.

För att detta ska fungera måste det införas internationella standardregler för hur utrustningen på fartygen ska se ut.

Att evakuera passagerare från ett förlisande fartyg fungerar som regel idag. Problemet är alltså att få upp dem från vattnet till andra fartyg.

Rolf Westerström som är vd för Sjöräddningssällskapet och en av initatiavtagarna till den internationella konfrerensen i Göteborg säger till SR Internatikonal att här i Sverige har man tagit fram och testat lämplig utrustning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".