Foto: Lasse Ahnell / SR Gotland

Ordstrid mellan SOS Alarm och Medhelp om lång väntan på ambulans

Medhelp: Det stämmer inte
2:27 min

SOS Alarm har anmält Medhelp till Socialstyrelsen för en händelse där, enligt SOS, en fick patient vänta i elva minuter i telefon.

Patienter som har drabbats av misstänkt hjärtfel, medvetslöshet och blödningar har fått vänta länge i telefon innan Medhelps larmcentral svarade, enligt uppgifter från SOS Alarm. Vårdbolaget Medhelp som larmar ut ambulanser i fyra län, bland annat Uppsala, har en annan uppfattning. Men enligt SOS Alarm fick en hjälpsökande vänta i elva minuter.

SOS hade tidigare ansvaret för larmen till ambulanserna, men i den senaste upphandlingen förlorade företaget detta till just Medhelp.

Den 16:e augusti klockan 14.42. En person i Sörmland slår larmnumret 112 SOS Alarm svarar och bedömer att personen verkar behöva vård.

Men när samtalet ska kopplas över till Medhelps larmcentral som kan larma ut en ambulans blir det problem. Det blir inget svar. Tiden går SOS-operatören sitter med den hjälpsökande i luren - men har ingen möjlighet att skicka ut en ambulans. Det är bara vårdbolaget Medhelps larmcentral som kan göra det.

Efter 688 sekunder - alltså elva och en halv minut - svarar Medhelps larmcentral som kan larma ut ambulanser i fyra län: Västmanland, Sörmland, Gotland och Uppsala.

Så här säger SOS Alarm att det har gått till. Men Charlotte Björkman som är chef för Medhelps larmcentral säger att det här samtalet aldrig ägde rum, vad de känner till:

– Vi har undersökt det SOS Alarm påstår om elva och en halv minut. Men vi kan inte se några såna registreringar hos oss.

Men hur kan det vara så att ni säger så olika saker?

– Jag måste svara hur det ser ut hos oss, säger Charlotte Björkman som är verksamhetschef på Medhelp.

Men det är SOS Alarm som sitter med de hjälpsökande i luren innan samtalen kopplas över till Medhelp. Och SOS Alarm säger att de i efterhand har lyssnat på samtalen och tagit tid - och att det faktiskt tog elva och en halv minut innan Medhelp svarade den där torsdagseftermiddan i augusti.

Men det fallet är inte den enda gången då SOS Alarm har märkt att det har tagit lång tid att få svar från Medhelps larmcentral. Under midsommarhelgen i år körde det ihop sig.

84 hjälpsökande fick vänta mer än 30 sekunder. Många av dem väntade i luren mellan 3 och 5 minuter, och en person i drygt 8 minuter, enligt SOS Alarm.

Till exempel:

  • 15 patienter som var medvetslösa eller med påverkat medvetande fick vänta i mellan 39 sekunder och upp till 5 minuter och 23 sekunder. SOS bedömer att det innebar en mycket stor patientrisk.
  • 8 patienter med andningsvårigheter fick vänta i telefon i upp till 4 minuter och 38 sekunder.
  • 10 patienter med bröstsmärta eller misstänkt hjärtsjukdom fick vänta i telefon upp till 2 minuter och 5 sekunder.
  • 8 patienter med blödningar eller trauma fick vänta på svar i telefon upp till 8 minuter och 18 sekunder.

Det är SOS Alarm som har gått igenom, tagit tid, och lyssnat på larmsamtalen under midsommarhelgen. Men enligt Charlotte Björkman på Medhelp var deras längsta svarstid under midsommarhelgen drygt två minuter.

– Jag anser inte att det var någon patientsäkerhetsrisk.

Varför inte när det var åtta minuters väntetid?

– Deras åtta minuter har vi inte sett att det var, säger Charlotte Björkman som är verksamhetschef för Medhelps larmcentral.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".