Rullstolsburen man i Tuwa-buss. Foto: Per Thyrén/SR Sörmland

Fackombud varnar för färdtjänstbolaget Tuwa

"Har satt i system att lägga låga anbud"
1:59 min

I väntan på att förvaltningsrätten ska avgöra om Samres upphandling av färdtjänst och sjukresor på Gotland kan överprövas, så hörs allt fler kritiska röster om det vinnande bolaget Tuwa.

En förare i Eskilstuna som kört färdtjänst- och taxi i många år har hört av sig till Radio Gotland och säger att det pris på under 12 kronor per kilometer som Tuwa vunnit upphandlingen på i Eskilstunaområdet, inte är rimligt. På Gotland har Tuwa vunnit trafik för 22 fordon där kilometerpriset för personbilarna ligger på strax under 10 kronor och 50 öre. Han menar att till det låga priset går det inte att köra trafiken.

I höstas fick Tuwa också betala en straffavgift på mer än 130 000 kronor för att de inte haft tillräckligt många bilar i drift och för att det saknades förare. Det ledde till kraftigt ökade väntetider för de sörmländska färdtjänstresenärerna.

Kjell Arbestål är ombudsman på Transportarbetareförbundet i Sörmland säger att Tuwa hyr ut fordon alldeles för dyrt till sina underleverantörer samtidigt som de satt i system att lägga låga anbud.

- Det ser vi allvarligt på eftersom det är Samres och kommunerna som tjänar pengar på det här, när man tar in de här låga anbuden, säger han.

I Sörmland har flera taxiföretag som kört åt Tuwa gått i konkurs. Advokaten Knut Lewenhaupt, som varit konkursförvaltare vid en av konkurserna, säger att pengarna de fick från Tuwa för att köra trafiken inte täckte kostnaderna för lön, bränsle och bilhyra och att det såg konstigt ut i kalkylerna.

De fyra gotländska taxibolag som begärt att Samres upphandling av färdtjänst- och sjukresor på Gotland ska överprövas, har nu fram till på måndag d 11 mars på sig att komma in med sina synpunkter på regionens yttrande till förvaltningsrätten.

I måndags skrev Region Gotlands jurist att det inte går att överpröva den kritiserade upphandlingen eftersom den inte omfattas av Lagen om Offentlig upphandling. Uppdraget att upphandla de bolag som ska köra trafiken ingick i den upphandling som Samres vann redan 2010, ett beslut som då inte överprövades.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".