1 av 2
Catharina Elmsäter-Svärd. Foto: Raina Medelius/Sveriges Radio
2 av 2
Christer Engelhardt. Foto: Katarina Hedström/SR Gotland

Upprörda känslor efter debattartikel om Gotlandstrafiken

"Trion för gotlänningarna bakom ljuset"
4:20 min

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) kritiserar en debattartikel från trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S), riksdagsledamoten Christer Engelhardt (S) och Gotlands regionråd Åke Svensson (S). Engelhardt bemöter kritiken och säger att han inte uppmanar till ministerstyre.

Catarina Elmsäter-Svärd tycker att det är "anmärkningsvärt" att Christer Engelhardt med sin mer än tioåriga riksdagserfarenhet "medvetet kräver ett grundlagsvidirigt ministerstyre".

– Det är ett uppenbart pressat statsråd som reagerar på vår artikel. Det jag uppmanar till är att ge trafikverket större ram, säger Christer Engelhardt.

Det andra som Elmsäter-Svärd säger att hon reagerar på är att det är "förvånansvärt att Åke Svensson framställer det som att skribenterna och regeringen har olika uppfattning om färjans betydelse för Gotland", vilket hon säger aldrig har framgått vid något av deras många möten.

Det bemöter Christer Engelhardt med att säga att vid uppvaktningar på finansdepartement och näringsdepartement om färjetrafiken har de fått höra att det inte finns något politiskt tryck från riksdagen i frågan. Nu när de fått med sig ordföranden i riksdagens trafikutskott, då slår man tillbaka från regeringen.

Om Anders Ygemans insats säger Elmsäter-Svärd att det är "rätt osmakligt" av honom att "påskina att Socialdemokraterna har mer resurser till färjetrafiken, när han som utskottsordförande vet att Socialdemokraterna inte avsatt en enda krona mer än regeringen, vare sig i budgeten eller i infrastrukturmotionen de lade i höstas.. och inte lagt mer

– Regeringen har avsatt 522 miljarder till infrastruktur, vi har avsatt 46 miljarder mer och inom den ramen har vi utrymme att fördela om. Gotlandstrafiken har hamnat på trafikverket, och då tycker vi att man bör ge en utökad ram, säger Christer Engelhardt.

– Det gör att hela den här trion lite grann för gotlänningarna bakom ljuset. Det blir nästan oseriöst i något som är så mycket viktigare, säger Catarina Elmsäter-Svärd till Radio Gotland.

Det var på torsdagen som ordföranden för riksdagens trafikutskott Anders Ygeman (S) i ett debattinlägg ställde sig bakom de gotländska kraven på framtidens gotlandstrafik, med "snabba, säkra och kostnadseffektiva kommunikationer på minst dagens nivå".

I den artikel Ygeman skrev tillsammans med partikamraterna riksdagsledamoten Christer Engelhardt och Gotlands regionråd Åke Svensson sades att "en rimlig utgångspunkt är den bastrafik som finns idag med bland annat resa på två fastlandshamnar och dagens överfartshastighet".

De skrev också att "kraven inför den nya avtalsperioden måste bygga på att Gotlandstrafiken ska främja öns regionala utveckling; detta sker genom att trafiken har god tillgänglighet vad avser tidtabell, turlista och pris. Det är angeläget att bastrafiken fortsatt bygger på moderna snabbfärjor och att miljöpåverkan minimeras. En reducerad hastighet skulle få stora konsekvenser för turlistan, vilket i sin tur skulle påverka tillgängligheten till och från Gotland mycket negativt. Detta vore oacceptabelt. -– Trafikverkets upphandlingsunderlag kan inte utformas på ett sådant sätt att följden kan bli allvarliga försämringar inom Gotlandstrafiken."

Avslutningsvis gick Ygeman, Engelhardt och Svensson till angrepp mot regeringen och skrev att det inte dög att "ducka och skylla på sina egna myndigheter. En fungerande färjetrafik är avgörande för Gotlands utveckling, och det är hög tid att regeringen tar sitt ansvar".

Catharina Elmsäter-Svärd, tror du inte att många gotlänningar som läser det här, håller med till punkt och pricka?

– Jo, det är därför som det är så trist. Eftersom det framstår som om Socialdemokraterna skulle kunna göra så mycket mer. De har inte på något sätt visat det med mer pengar eller något annat. Jag har ju också läst att de tycker att jag ska kliva in och i stort sätt ta över frågan från Trafikverket. Det är ju inte tillåtet. Det blir ministerstyre.

– Nu har vi valt den här gången för att hitta bästa lösningen, få en bra konkurrens, få ett bra avtal och framför allt komma i mål så att vi får en bra färjetrafik.

Hur kommer det här att påverka debatten?

– Ja, det är inte jag som påbörjar den diskussionen. Därför tycker jag att det är så tråkigt, för vi har haft en helt annan ton i våra samtal. Försökt vara konstruktiva för att komma framåt. Så jag är rätt förvånad över inlägget de gör nu.

Du låter nästan lite förbannad.

– Det skulle man nästan kunna säga att det finns en sån gräns också ja.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".