Däckexperten Jörgen Eriksson visar upp den märkning som alla nya sommardäck skall ha. Foto: Mari Winarve/SR Gotland

Däckexpert tycker att säkerheten måste prioriteras

Linus Pröjts:"Värdera säkerheten högst"
2:16 min

Lättrullande däck med liten friktion kan spara mycket bränsle. Men de första däcken, som introducerades för ett antal år sen, hade sämre bromsverkan på vått underlag. 

De sämsta däcken kunde ha en hastighet på 50 km/t, när de bästa däcken hade stanna, berättar motorjournalisten Linus Pröjts från tidningen Teknikens värld, som anser att säkerheten alltid måste prioriteras.

Senare ändrade däckbranschen på konceptet så att även bromsverkan förbättrades.

Däckexperten Jörgen Eriksson visade upp den märkning som alla nya sommardäck ska ha. Där kan konsumenten själv se vilka egenskaper olika däck har.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".