Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 8
2 av 8
3 av 8
Mari får testa föreningens provbil, instruerad av Roger Hägglund. Foto: Henrik Wallenius/SR Gotland
4 av 8
Radiostyrd bil tar en tur på grusig asfalt. Foto: Henrik Wallenius/SR Gotland
5 av 8
Urban Hellenberg förbereder sin radiostyrda racingbil. Foto: Henrik Wallenius/SR Gotland
6 av 8
Micke Åstrand bas och Lennart Walman gitarr i Maris café. Foto: Henrik Wallenius/SR Gotland
7 av 8
Violinisten Emilio Estrada. Foto: Henrik Wallenius/SR Gotland
8 av 8
Micke Åstrand, Lennart Walman, Peter Manneke, Johan Norrby och Emilio Estrada i Maris café. Foto: Henrik Wallenius/SR Gotland
Maris café

Radiostyrda bilar precis som Formel-1

Ett 60-tal personer kör med radiostyrda bilar på Gotland, som på många sätt liknar riktiga bilar. Vid tävlingar hjälper en mekaniker till att tanka och byta däck, precis som på riktigt och ingenting utom förstås storleken, skiljer egentligen från fullskaliga bilar i rally och banracing.

Bilarna kostar från ett par tusen och upp till nästan hur mycket som helst och det finns allt från lokala tävlingar upp till VM-status för bilarna som är i skala 1:8, berättar Urban Hellenberg som tidigare kört SM-tävlingar.

Kurt Bjurling som är tävlingsledare och domare och sportgrensansvarig, berättar att tävlingarna körs på bana ungefär som en formel 1-tävling, med tankningar, däckbyten och justeringar på bilen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".