Gotlansfärja i Visby Hamn sedd från kyrkberget vid Visby Domkyrka. Foto: Filip Joelsson/SR Gotland

Rederiernas bränslekostnader väntas stiga kraftigt efter EU:s svaveldirektiv

"Blir en dyr historia"
2:06 min

Efter den 1 januari 2015 får inga fartyg i Östersjön och Nordsjön längre drivas med bränslen som släpper ut mer än 0,1 procent svavel, har EU beslutat. Bränslet Destination Gotland och många andra rederier troligen kommer att byta till - marindiesel - är 50 procent dyrare än dagens bränsle.

Destination Gotlands vd Christer Bruzelius säger att de inte ser att de ökande bränslekostnaderna för Gotlandstrafiken kommer att påverka biljettpriserna. Han säger att ändrade förutsättningar under pågående avtalsperiod, hanteras inom avtalet med Trafikverket, men han han vill inte säga HUR det hanteras utan hänvisar till att avtalet delvis är konfidentiellt.

Christer Schoug som är vd för Sveriges redareförening är bekymrad över att bristen på andra alternativa bränslen blir en dyr historia för både rederinäringen och den svenska exportindustrin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".