1 av 2
Tomas Östlund, vd för Gotlands Slagteri. Foto: Ulrika Uusitalo-Fernholm/P4 Gotland
2 av 2
Gotländska Charolais-kor. Foto: Ulrika Uusitalo-Fernholm/P4 Gotland

Ingen märkning av gotländskt Charolaiskött

Tomas Östlund: "Kostsamt med många olika varumärken"
1:46 min

Det gotländska Charolaisköttet säljs inte längre under eget varumärke, trots att efterfrågan på köttet varit stor. Istället säljs Charolaisköttet sedan i juni under varumärket Smak av Gotland, där det inte går att se vilken gård köttet kommer ifrån.

Den gotländska Charolaisgruppens kött kunde hittas i matbutikerna fram till i juni, men sedan dess säljs köttet under varumärket Smak av Gotland.

Detta trots att Charolaisköttet är ett inarbetat varumärke med sitt speciella signum att det alltid hängmöras minst fjorton dagar och att djuren går ute och betar en stor del av året.

De åtta lantbrukare på ön som ingår i Charolaisgruppen har varje år levererat ungefär femtonhundra djur.

Men det är inte tillräckligt för att det ska vara lönsamt för Gotlands slagteri att sälja det under eget märke, utan istället säljs alltså köttet nu under varumärket Smak av Gotland där det inte går att se vilken gård köttet kommer ifrån, enligt Tomas Östlund, vd. för Gotlands Slagteri.

Gotlands Slagteri går därmed delvis emot dagens marknadsföringstrend av mat, nämligen att lyfta fram den enskilda bonden och ursprungsmärka köttet så noga som möjligt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".