Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt för svenska rederier att få bidrag till naturgasdrift

Publicerat lördag 17 augusti 2013 kl 08.41
Viking Grace som sjösattes 2013 har fått ca 300 miljoner kronor i bidrag från staten och EU för naturgasdrift. Foto: Viking Line

Allt fler passagerarfärjor i Skandinavien går över till naturgas som drivmedel eftersom den är mycket renare än diesel. Men i Sverige är möjligheterna enligt rederinäringen små att få de bidrag från staten, EU och olika fonder som krävs för att ha råd med omställningen. Mycket talar för att Gotlandsbolagets färjor måste gå kvar på dieselbränsle.

I Finland bidrog staten och EU med närmare 300 miljoner kronor i forskningsbidrag för att Viking Grace skulle gå på naturgas. Eftersom Viking Grace byggs i Finland så skall stadsbidraget också ses som ett bidrag till den egna varvsindustrin.

Norges senaste passagerarfartyg heter Stavangerfjord och går på naturgas. Fartyget får bidrag från norska NOX- fonden. Det är pengar från en fond som ges för att minska kväveutsläppen i landet.

Flera andra mindre passagerarfartyg i Norge går nu på naturgas och får också så kallat nox-bidrag uppger redarföreningen i Sverige.

Möjligheterna i Sverige att Gotlandsbolaget skulle få bidrag från stat eller från EU till naturgasdrift bedöms som små i fartygskretsar. Orsaken är att EU redan har satsat forskningspengar i det finska fartyget som var ett pilotprojekt och signalerna från näringsdepartementet till redarföreningen är att det inte blir bidrag till naturgasprojekt i Sverige men väl till andra innovativa ideer för att minska utsläpp från fartyg.

Fartygteknisk personal som radio Gotland pratat med säger att det går inte att ekonomiskt räkna hem ett naturgasfartyg utan bidrag. Naturgasen är visserligen lite billigare än diesel men den fasta utrustningen som behövs i fartygen blir så mycket dyrare än med konventionell diesel.

Aga har bygg Sveriges första naturgasterminal i Nynäshamn och därifrån levereras naturgas till Viking Grace. Gotlandsbolagets fartyg passerar terminalen två gånger per dag på väg mellan Visby och Nynäshamn.

På Gotlandsbolaget vill man inte berätta om det blir diesel eller naturgas i de nya färjorna. Det blir offentligt efter den 28 oktober då anbuden på Gotlandstrafiken ska vara inne.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".