Gotlandsfärjan ankommer till Visby hamn. Foto: Henrik Wallenius/SR Gotland

Nytt svaveldirektiv kan få rederiet att omförhandla avtalet

Trafikverket: Skadan bör inträffa först
1:44 min

När Gotlandstrafiken om tre år tvingas att köra på en lågsvavligare dieselolja, som kan innebära högre biljettpriser, har rederiet möjlighet att omförhandla avtalet med staten.

EU:s svaveldirektiv kräver att fartyg använder bränsle med låg svavelhalt i Nordsjön och Östersjön från år 2015; maximalt 0,1 procent. Destination Gotlands fartyg har i dag ett utsläpp på 0,5 procent. Att gå ned från 0,5 till 0,1 procent kan ge en skillnad på 30 procent i ökade bränslekostnader, säger man i fartygsbranchen.

Gotlandsbolagets nuvarande avtal med staten sträcker sig fram till 2017. Det blir två år som som kan ge dyrare frakter och biljettpriser på grund av ökade bränslekostnader. Som avtalet med staten ser ut i dag hamnar halva ökningen på biljettpriserna. Det innebär att det kan bli höjda biljett- och fraktpriser på kanske 15 procent.

Lars Hellström som är avtalsansvarig på Trafikverket säger att Destination Gotland har möjlighet att omförhandla avtalet, om bolaget förlorar i resenärer på höjda biljettpriser. Men omförhandlingen kan inte ske på förhand.

- Skadan bör inträffa först.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".