1 av 3
2 av 3
3 av 3
MV Isle of Lewis. Foto: Caledonian MacBrayne

Stor debatt om att Gotlandsbåten satsar på färja från Skottland

"Redarna har önskat möte med oss"
1:37 min

Den färja som Gotlandsbåten har planer på att använda i den gotländska sommartrafiken från sommaren 2015 trafikerar idag det skotska fastlandet och Hebriderna. Åsikterna bland lyssnarna är delade.

Gotlandsbåtens vd Lars Meijer har varit i kontakt med Transportstyrelsens sjöfartsavdelning berättar Pekka Piirainen är tillsynssamordnare där.

Tidigare i veckan meddelade Gotlandsbåtens lednig att man har fått tag i en båt med kapacitet för cirka 1000 passagerare, som skulle användas i trafik mellan Gotland och fastlandet somamren 2015 och 2016.

Enligt de kontakter rederiet haft med sjöfartsmyndigheterna så handlar det om en skotsk färja, som går i trafik mellan skotska fastlandet och ögruppen Hebriderna, som ligger nordväst om Skottland.

Det rederi som har den trafiken, , är på väg att byta ut ett av sina fartyg, , som går mellan Ullapool på skotska fastlandet och Stornoway på Isle of Lewis. Fartyget är byggt på varv i Skottland 1995 och är på drygt 100 meter, tar nära 1000 passagerare och 114 bilar.

Vd Lars Meijer vill dock varken bekräfta eller dementera att det är just det fartyget. Och Caledonian MacBrayne har ett antal färjor. Inga papper har heller lämnats in till Transportstyrelsen, säger Pekka Piirainen.

De färjor som går idag mellan Gotland och fastlandet är klassade för fartområde A, som det heter, alltså den högsta säkerhetsklassningen. Den skotska färja som nu är aktuell för trafik mellan Gotland och Västervik däremot är klassad för fartområde B, och det innebär att den inte får vara längre än 20 nautiska mil från kusten.

Nu kan man ju kanske tänka sig att en färja som används vid den skorska kusten måste vara stark, eftersom det här är bland Europas tuffaste farvatten, med hårda vindar och starka strömmar, men Pekka Piirainen säger att i Östersjön är det ju en annan typ av sjö, med krabb sjö, i stället för dom långa vågor som kommer in från Atlanten.

Andra saker som är avgörande för klassningen är styrkeberäkningar, och hur ramperna är byggda, till exempel. Men eftersom han inte sett fartyget än eller ritningar så har han svårt att säga någhot.

Och eftersom det är 20 nautiska mil, från kusten eller från säker hamn, som är den springande punkten här så får man nu se om den skotska färjan kan gå en sån rutt att den inte är längre än så från land, eller från säker hamn, så en fråga som kommer att komma upp är om man kan räkna Grankullavik på Öland som säker hamn:

Signaturen Alexander Lucas skriver på Radio Gotlands webb: "Men hallå! Men vänta ett tag, vi blev lovade ett modernt fartyg och inte en gamal skorv som är över 20 år gammal, vart tog det löftet vägen? Snart börjar det. :)".

Fyra år äldre än HSC Gotlandia - ingen ålder på en båt, skriver signaturen Kurt. "Jag har åkt med henne. Hon är jättetrevlig. Riktiga saloner, riktig bar och ordentlig restaruang. Skall bli skönt att slippa jumbojetmiljön hos DG. Hon har också vilfåtöljer men i små trevliga grupper. Fåtöjerna är mycket skönare än DG:s. Hon seglar året runt i ett av världens tuffaste vatten vad gäller dåligt väder. The Minch. Det blir en barnlek för henne att gå. över til Västervik."

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".