Totalt rör det sig om ett hundratal arbetstillfällen ombord och i terminal och inchekning i Visby och Västervik på sommaren när Gotlandsbåten är i trafik, säger dess VD Lars Meijer. Foto: Jonas Neuman / SR Gotland

Gotlandsbåtens personal kan delvis bli utländsk

Det kan bli delvis utländsk besättning ombord när Gotlandsbåten drar igång trafiken mellan Visby och Västervik.

I går berättade bolagets vd Lars Meijer att de chartrat ett fartyg till 2015 och 2016 med kapacitet för 1000 pasagerare, men vilken flagg fartyget seglar under vill han inte säga

– Det kan vara svenskt och det kan vara utländskt. Vi har möjlighet att bemanna fartyget med helt svensk personal, egen personal, säger Lars Meijer

Om de inte skulle få tag på 65 till 70 personer till de två besättningar som krävs för att hålla Gotlandsbåtens fartyg i trafik, så kan fartygets ägare hjälpa dem med bemanningen på däck och i maskin. Men servicepersonalen ombord ska vara svensk.

Totalt rör det sig om ett hundratal arbetstillfällen ombord och i terminal och inchekning i Visby och Västervik på sommaren när Gotlandsbåten är i trafik.

Får de inte tag i en helt svensk besättning klarar de säkerhetskraven ändå, enligt vd Lars Meijer.

– Det finns internationella krav som gäller trafik i svenska farvatten också. Det kommer att uppfylla alla säkerhetskrav, både internationella och svenska, säger Lars Meijer.

På fackförbundet SEKO Sjöfolk har de inga invändningar mot att Gotlandsbåten kan komma att ha delvis utländsk, enligt ombudsman Peter Skoglund.

– Vi har inga problem med utländsk besättning. Men vi ska vara tydliga med att det är svenska kollektivavtal som ska gälla på den linjen, säger Peter Skoglund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".