Samma huvud, men olika kroppar har använts på affischerna. Foto: Fredrik Ralstrand /Sveriges Radio.
Godmorgon Gotland

Fejkade bilder i Aftonbladets bantningsreklam

Anna Kult : Klippa, klistra och måla
3:52 min

Kan du verkligen lita på viktminskningsbilderna du ser i reklamen? Aftonbladets sajt Viktklubb använder sig av fejkade före- och efterbilder.

Väldigt passande efter nyårshelgen översköljs vi av annonser som alla vill att vi ska leva hälsosammare och gå ner i vikt. Aftonbladets bantningstjänst Viktklubb har tapetserat landets reklamtavlor och annonserat på webben.

Men bilderna i reklamen är fejk. De är inte bara kraftigt retuscherade utan kroppen på före-bilden är inte ens samma kropp som på efter-bilden.

– Traditionellt sätt brukar vi bara använda riktiga människor i våra kampanjer, den här gången ville vi testa nåt nytt, säger Anna Kult som är feature-chef på Aftonbladet.

En före- och efterbild bygger väl på att de bilder man ser som lyckade exempel är riktiga bilder?

– Absolut.

Men den bilden som ni använder nu och den som de flesta har sett, den är fejk?

– Den är fejk.

Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig säger till Sveriges Radio att det i sig inte är olagligt att montera bilder, men det kan vara olagligt om reklamen är vilseledande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".