Samarbetet med kollektivtrafiken måste bli bättre inför framtida skolskjutsupphandlingar enligt Barn- och utbildningsförvaltningens rapport. Foto: Anna Jutehammar/ SR Gotland

Oklara roller försvårade upphandlingen av skolskjutsar på Gotland

Många inblandade med otydliga uppdrag och oklart upphandlingsunderlag, är några av bristerna som kommer fram i barn- och utbildningsförvaltningens utvärdering av den senaste skolskjutsupphandlingen på Gotland.

Hur tycker du att skolskjutsarna fungerar nu?

Det tog sex år att genomföra upphandlingarna för Visbyområdet och landsbygden, och under den tiden var 22 tjänstemän och 12 politiker inblandade.

Projektledare, konsulter, förvaltningschef och politiker har hunnit bytas ut under resans gång och det har både försvårat och fördröjt hela upphandlingen enligt rapporten som sammanställts av projektledaren Lennart Blom och förvaltningens ekonomichef Elisabeth Österdahl.

Redan 2006 startade förberedelserna inför upphandlingarna, som kritiserats bland annat för att många skolor fått ändra sina start- och sluttider för eleverna för att anpassa sig till skolskjutsarna.

Reglerna om upphandlingssekretess gjorde det också svårare att diskutera olika lösningar med bussbolagen och både skolorna och allmänheten hölls också utanför arbetet med att ta fram anbudsunderlaget.

Enligt barn- och utbildningsnämndens ordförande, Brittis Benzler (V), kan det ha bidragit till de högljudda protesterna mot den nya skolskjutsorganisationen och de 130 överklaganden som kom in, bland annat för att en del barn fått längre till bussen.

Eftersom politikerna satte en maxgräns för 45 minuter i skolbussen för de minsta barnen fick regionen teckna dyra tilläggsavtal med extra bussar, bland annat på Fårö, i Eskelhem och Dalhem.

Det externa konsultföretaget Optiplan tyckte att Regionen varit väl frikostiga jämfört med andra kommuner i landet och ansåg att det var svårt att behålla kontrollen över den nya organisationen.

Inför framtida skolskjutsupphandlingar måste det enligt rapporten bli tydligare vilka som deltar i projektet och vilka uppdrag de har. Dessutom måste samarbetet med kollektivtrafiken bli bättre, enligt rapporten som presenteras för politikerna i Barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott imorgon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista