Allmänna reklamationsnämnden utreder Gotlandsbåten

Konsumentombudsmannen, KO, har beslutat att ta Gotlandsbåten och dess betalningsrutiner till Allmänna Reklammationsnämnden (ARN).

Eftersom det inte kom någon båt i trafik mellan Visby och Västervik i somras, beslutade Gotlandsbåten att betala tillbaka betalda biljetter, men vägrade kompensera för dyrare resor till Gotland.

Enligt KO strider det mot EU:s regler, där Gotlandsbåten är skyldig att erbjuda passagerarna en annan resa med jämförbara villkor, så snart som möjligt och utan extra kostnad. Liknande bestämmelser finns, enligt KO, också i sjölagen.

Det är bakgrunden till att  KO nu väljer att driva grupptalan i Allmänna Reklammationsnämnden mot Gotlandsbåten.

- Vi vill att ARN rekommenderar Gotlandsbåten att ersätta samtliga drabbade resenärer för de skador som den inställda färjan orsakat dem. Genom att KO går in med en anmälan till ARN kan det bli enklare för de drabbade att få ersättning, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande KO.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".