Foto: Anders Wiklund/Scanpix

"Magiska Gotland värt sina fem miljoner"

"Magiskt sticker ut"
4:26 min

För sex år sedan togs varumärket Gotland fram. Magiska Gotland är kanske den mest kända delen av det. Inspiration Gotlands vd Sofia Wollman har utvärderat varumärket.

Kreativitet, närhet, livslust, livskraft, magiskt. Så lyder det varumärke Gotland tog fram 2008. Den omvärldsbevakning Sofia Wollman gjort, genom att undersöka vad människor på fastlandet tycker om Gotland, visar att ön har en stark position.

- Vi sticker ut som ett av Sveriges starkaste platsvarumärken, säger hon.

Undersökningen visar också att inställningen till att flytta till Gotland är aningen mer positiv än tidigare.

Hur mycket har då detta med varumärket att göra?

- Det är jättesvårt att leda i bevis, men hela besöksnäringen och offentlig sektor är med på det här och sänder ut de här bilderna. Besökarna kommer inte av sig själv.

När varumärket togs fram reagerade många på kostnaden - fem miljoner kronor. Men Sofia Wollman tycker att det var väl använda pengar.

- Vi kunde ha satsat ännu mer efteråt, för att väva in frågorna. Det arbetet stannade av lite precis när vi var klara. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".