Turister och restauranggäster vid Stora torget i Visby. Foto: Henrik Wallenius/P4 Gotland
Turister vid Stora torget i Visby. Foto: Henrik Wallenius/Sveriges Radio

Sverige är Nordens mest attraktiva turismland

Enligt National Brands Index (NBI) ligger Sverige på  plats 10 i världen.
-- Omvärldens syn på landet oerhört viktig, säger Visitas VD Eva Östling i ett pressmeddelande.

Totalt 50 länder rankas effter nationell identitet och image. Sverige som turistdestination har stärkts i årets NBI och rankas högre än kända turistdestinationer som Brasilien, Thailand, Nya Zeeland och Österrike.

Enligt Eva Östling på Svensk Besöksnäring Visita är turismen idage värd 106 miljarder per år, och det går att öka utifrån rankningen. Sverige rankas högre än övriga nordiska länderna på listan, trots att de enligt Visita satsar mer på marknasföring.

– Med samma villkor hade svensk turism på allvar kunnat blomstra, säger Eva Östling.

Länderna med bäst image - fjolårets placering inom parentes

 1. Tyskland (2)
 2. USA (1)
 3. Storbritannien (3)
 4. Frankrike (4)
 5. Kanada (5)
 6. Japan (6)
 7. Italien (7)
 8. Schweiz (8)
 9. Australien (9)
10. Sverige (10)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".