Det särskilda boendet Pjäsen i Visby. Foto: Katarina Hedström/Sveriges Radio Gotland
Det särskilda boendet Pjäsen i Visby. Foto: Katarina Hedström/Sveriges Radio Gotland

Pjäsens personal brister i sitt förtroende för ledningen

"De boende vågar ändå inte säga vad de tycker"
2:21 min

Efter flera klagomål på det särskilda boendet Pjäsen i Visby och efter händelser som lett till Lex Maria och Lex Sarah-anmälningar gjorde socialförvaltningen ett oanmält besök på boendet.

På Pjäsen finns hundra platser för personer med stort vårdbehov. Och inspektionen där gav en samstämmig bild att ledarskapet är otydligt och rörigt och flera i personalen pekar på brister i rutinerna för avvikelserapportering. Det sker ingen återkoppling på rapporter som syftar till att förbättra verksamheten.

Den höga personalomsättningen, med ständigt nya ur resursteamet gör att somliga beskriver arbetssituationen på Pjäsen som ohållbar.

Bland tjänstemännens reflektioner efter det oanmälda besöket finns att personalens förtroende för ledningen brister och att det är något som behöver åtgärdas snarast.

"Arbetet kommer inte framåt", som någon anställd på Pjäsen uttryckte det och berättade att de alltid tidigare fick återkoppling på sina rapporter om avvikelser, men att de nu inte har känslan av att det arbetas aktivt med förbättringar. Om återkopplingen uteblir är det svårt att motivera att det skall skrivas rapporter, som någon uttrycker det.

Att det går mycket tid till att introducera ny personal framgår också - för det kommer nya hela tiden. De många vikarierna leder till brister i kontinuiteten och skapar oro både hos personal och boende. Här ser socialförvaltningen att vikariefrågan - den stora personalomsättningen - måste få en snabb lösning, för det finns en risk att de boende inte får de insatser de behöver.

En stor fråga för personalen är också bristen på uppskattning. De blir inte bekräftade på samma sätt för sitt arbete som tidigare, framgår det. Region Gotland har inte följt i Attendos spår med att då och då belöna gott arbete med presenter, middag eller tårta.

Vid det oanmälda besöket berättade somliga att de tycker att det "känns lite olustigt att det är så mycket negativ kritik mot Pjäsen". När socialförvaltningens tjänstemän frågade efter hur personalen tror att de boende upplever kvaliteten fick de ett svar som löd att "det är svårt att säga, men de boende vågar ändå inte säga vad de tycker".

På sin vandring mellan de tio olika avdelningarna fick de oanmälda tjänstemännen ömsom uppleva lugn och stämningsfull miljö, röra och stress. På någon avdelning var ingen ordinarie personal på plats  och på en annan avdelning sade någon att man aldrig vet vem som skall komma; det kommer olika personal i stort sett varje dag. Arbetssituationen på Pjäsen upplevs ohållbar".

Sonen till en boende, P4 Gotland träffat är inte förvånad efter att ha tagit del av den tjänsteskrivelse som de oanmälda formulerade efter sitt besök.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".