LNG färja. Bild: Rederi AB Gotland
Rederi AB Gotland har beställt en LNG färja i Kina. Bild: Rederi AB Gotland

EU satsar miljarder på ny teknik inför svaveldirektivet

EU har satsat 250 miljoner euro för investeringar i ny teknik. Svenska redare har beviljats 40 miljoner euro, men ska ansöka om mer.

Första januari gäller de nya reglerna om att det får finnas högst 0,1 procent svavel i oljan som driver fartygen, för att förbättra för miljön.

Sverige ligger väldigt långt framme i teknikutvecklingen och flera svenska rederier bygger om sina fartyg så de kan drivas av flytande naturgas (LNG).

Gotlandsbolagets nya färja kommer att gå på LNG, medan Stena Line i stället satsar på metanol.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".