Gotlandsbåten. Foto: Katarina Hedström
Inget fartyg för Gotlandsbåten 2015. Foto:Katarina Hedström/Sveriges Radio

Gotlandsbåten siktar nu mot 2016

Eva Werkelin: Det är stor sorg nu men affärsidén är bra
4:31 min

Gotlandsbåten gav idag besked att det inte blir någon trafik till Västervik nästa sommar heller. Turistföretagaren Eva Werkelin i styrelsen siktar på 2016 och tycker att dagens bud var sorgligt.

I somras var det ju tänkt att Destination Gotland skulle få konkurrens om resenärerna till ön, men Gotlandsbåten lyckades aldrig få det tänkta fartyget till svensk kaj.

Det är inte alltid man kan prata om ett "gotländskt mediauppbåd" - när öns redaktioner skickar folk till presskonferens, så att stolarna tar slut framför huvudpersonerna och kamerorna blixtrar ikapp sådär hett och tätt och det hörs på tystnaden att det är något stort som skall sägas. Men idag var en sådan dag. När Gotlandsbåten kallade till presskonferens - utan att ange vad de skulle berätta, men som alla som samlades ändå hade luskat reda på;  att den tänkta trafikstarten på Västervikslinjen inte skulle gå att få igång nästa sommar heller.

Ralph Axelson är vice vd för Gotlandsbåten och var lika tung i hjärtat idag som de andra i bolaget.

Styrelseordföranden Stefan Daun sade idag att Gotlandsbåten nu "drar ned till ett minimum" - det betyder att de sex medarbetarna får gå. Och Ralph Axelson får arbeta som oavlönad vice vd.

Gotlandsbåten har ju gått in för att "utmana monopolet i färjetrafiken", som de uttryckt sin lite uppstickande existens. Företagets mål sattes till att öka antalet besökare till Gotland med 20 procent de närmaste åren.

Fast den gångna sommaren lyckades inte bolaget ordna fram den båt som var tänkt för trafik på Västervik och inte en enda passagerare kunde kliva över någon annan landgång än Destination Gotlands.

Den båt som var tänkt för trafiken är nu dumpad för det ändamålet. Gotlandsbåten förklarar att den blir för dyr att låna och bara lägga vid kaj i väntan på sommartrafik. 

Nu handlar det om att hitta en ny båt - och det går inte till 2015. Vd:n Lars Meijers avtal går ut vid årsskiftet, men därefter kommer han ändå att jaga båt - på konsultbasis.

Mer om Gotlandstrafiken

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".