Psykolog Jonas Sommar. Foto: Amanda Heijbel/Sveriges Radio.
Psykolog Jonas Sommar. Foto: Amanda Heijbel/Sveriges Radio.

Så taggar du ner i julstressen

"Återhämtning måste inte vara att meditera"
2:04 min

Bak och inläggning, städning och glöggmingel. Julen är en prövning och för redan högpresterande människor blir den ett tillfälle att växla upp ännu mer. Psykologen höjer ett varningens finger och ger några råd.

- Det kan inte bara vara stress, det måste finnas tid för återhämtning också. Annars kommer utmattningssymptomen som magproblem, sömnproblem och att man tappar koncentrations- och minnesförmåga, säger psykolog Jonas Sommar.

Återhämtningen måste inte nödvändigtvis vara vila. Det kan vara fysisk aktivitet som träning eller promenader, eller för all del ett julbak. Det viktiga är att vi är i nuet när vi gör det och inte hela tiden tänker på vad som ska hända sedan. 

Samtidigt uppmanar Jonas Sommar oss också att blicka framåt på konsekvenserna av vårt handlande. 

- Varför gör jag det här? Vad blir den långsiktiga konsekvensen? Blir det bättre på sikt för mina barn eller föräldrar?

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".