Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Varor i Visby fick högre pris inför en rea

Publicerat måndag 15 december 2014 kl 04.44
Person som går på gata med julkassar. Julklappar för inslagning på bord. Foto och Montage: Sveriges Radio.
Nu är julhandeln igång. Foto och Montage: Sveriges Radio.

December är en köpfest för många konsumenter, men i jultider kan det vara värt att vara uppmärksam på butikers säljmetoder. Det är inte helt ovanligt att varor får ett högre pris inför en rea.

Ingen annan månad shoppar vi så mycket som under december och butikerna är inte sena med att haka på för att få oss att handla ännu mer. I förra veckan hade en klädbutik i Östercentrum i Visby 30 procents rea på hela sortimentet under en kväll.

Men inför rean hade butiken först höjt priserna. Klädesplagg som tidigare kostat 199 kronor hade helt plötsligt fått ett annat pris. Varan kostade nu 299 kronor och 30 procentsrean byggde på den högre prislappen.

Snopet för kunden och inte korrekt, men heller inte helt ovanligt, säger Erik Fröcklin, jurist på konsumentverket.

– Vi har sett tidigare att priser i princip har höjts inför rean och så har realisationspriset med rabatten högre än vad det har kostat innan.

I butiken i Visby säger man att varan, sedan den kom ut i butik i oktober, haft ett så kallat kampanjpris och att det är först nu, några månader efteråt, som varan fått sitt normalpris och att det är en tillfällighet att priset höjts inför rean.

Men kunden kanske inte uppfattar det som kampanjpris och Erik Fröcklin på Konsumentverket tycker därför att butiken vilseleder sina kunder genom att ge olika prisinformation. Han säger också att en kampanj inte kan pågå hur länge som helst. Hans råd är därför att säga till i butiken och att anmäla till KO.

– Man får intryck av att priserna är väsentligt lägre och man vet att reor endast pågår under en kort period, så man skyndar sig för att handla. Det skapar en viss förvirring och jag tycker att man ska fråga hur butiken har resonerat och sedan tar vi tacksamt emot anmälningar, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".