Mattebok. Foto: Sandra Douglasdotter/Sveriges Radio
Mattebok. Foto: Sandra Douglasdotter/Sveriges Radio

Skolinspektionen kräver stöd för gotländsk elev

Skolinspektionen anser att en gotländsk skola har brustit i att hjälpa en elev med särskilda behov. Skolan måste nu ändra sina rutiner för att ge rätt stöd till elever.

Det var i september 2014 som Skolinspektionen fick en anmälan från elevens förälder. Skolans lärare tror inte på att mitt barn har dyslexi, skrev föräldern. I anmälan står det även att en lärare uttryckt att dyslexi inte är något hinder, utan att man bara får kämpa hårdare.

Skolan har inte heller velat göra någon utredning om elevens behov, hävdar föräldern. Enligt föräldern så har elevens tidigare skola utrett vad eleven behöver hjälp med, men enligt anmälan så har den nya skolan inte tagit till sig informationen.

Den anmälda skolan hävdar att den har satt in alla insatser som man har kunnat för att hjälpa eleven, och att eleven har haft ständig kontakt med specialpedagog. De svarar även att de har påmint elevens tidigare skola om en överlämning av elevens stödbehov - utan att få något svar.

Skolan ger föräldern medhåll om att barnet behöver extra stöd, men att den inte har tagit fram någon plan för hur eleven ska hjälpas.

Men i Skolinspektionens beslut så anses det att skolan inte har gjort vad den ska i det här fallet. Skolan har inte har följt bestämmelserna om en elevs rätt till stöd. Skolan måste nu se över sitt arbete så att eleven får rätt hjälp.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".