Motorbåten HOC 33P Open
1 av 3
Motorbåten HOC 33P Open. Foto: HOC Yachts
Trion står framför ett båtskrov. Foto: Ulrika Uusitalo-Fernholm/Sveriges Radio Gotland
2 av 3
Niklas Lundh, Vilhelm Djurberg och Håkan Lindström med båtfabrik i ny regi. Foto: Ulrika Uusitalo Fernholm/Sveriges Radio
Bengt står vid båtskrovet
3 av 3
Bengt Gahnström gillar båtar. Foto: Ulrica Uusitalo Fernolm/Sveriges Radio

Båtfabriken i Visby bygger unik motorbåt i lyxklass

Det finns erfarenhet att ta av
6:10 min

Båtfabriken i Visby är återigen igång med att bygga motorbåtar i lyxklassen. Nu med ny teknik som gör att båten går mjukare och drar en tredjedel mindre bränsle.

Båtmodellen HOC 33 har ett skrov som gör att vattnet som pressas undan av båten inte sprutar åt sidorna, utan istället riktas nedåt och bakåt och lyfter båten. Den går då tystare och mjukare än motorbåtar med traditionella skrov och drar dessutom mindre energi. 

- Det är största projektet någonsin när det gäller planande båtar, säger Håkan Lindström som är vd för företaget Petestep som utvecklat tekniken.

Han har ingått ett samarbete med det nystartade företaget HOC Yachts som drivs av Vilhelm Djurberg.

HOC Yachts har till en början beställt tio motorbåtar av båtfabriken Swedish Composites, men hoppas kunna få igång en serietillverkning.

Swedish Composites startades av Niklas Lundh och Kenth Lindqvist redan år 2011 och har sedan dess reparerat och underhållit båtar, men nu har alltså även tillverkningen av nya båtar kommit igång. I november ska den första motorbåten av den nya modellen HOC 33 provköras i de gotländska farvattnen.

Idag arbetar fjorton personer i fabriken, men Niklas Lundh planerar för att utöka verksamheten:

- Vi kommer behöva anställa fler personer, kanske redan i vår!

Men vad är det som gör att ni vågar tro på framtiden, med tanke på hur det gått för tidigare båtfabriker som varit tvungna att lägga ner?

- Det är kombinationen av vårt partnerskap som gör att vi ser att det finns en efterfrågan på den här typen av produkter på marknaden, säger Niklas Lundh på Swedish Composites.

Priset på den nya båten är ännu inte bestämt, men det ligger i miljonklassen, berättar Vilhelm Djurberg på HOC Yachts.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".