Kvarlevor efter yxdödad man vid Sankt Olofsholm, Hellvi. Foto: Katarina Hedström/Sveriges Radio
Kvarlevor efter yxdödad man vid Sankt Olofsholm, Hellvi. Foto: Katarina Hedström/Sveriges Radio

Skelettfynd på Gotland kan bli viktig pusselbit om isländska sagor

7:42 min

Om skelettet från en yxdödad man nedgrävd vid S:t Olofsholm visar sig vara isländskt är det en viktig pusselbit om hur isländska sagor uppstått, enligt litteraturvetare.

- Jättejättespännande, säger den isländske litteraturvetaren Heimir Pálsson. Han kommenterar teorin att den döde skulle kunna vara den islänning vars halshuggning Snorre Sturlasson skriver om i en konungasaga. 

DNA- och isotopanalyser kommer att kunna ge svar på om det rör sig om en isländsk man. Jokul Bårdsson var "inte vem som helst" på Island, säger Heimir Pálsson. Jökli Bárðarsyni, som han heter på Island, tillhörde en mycket känd, fin, släkt som har en "egen saga" på Island.

Det sannolika är att han har funnits, säger Heimir.

- Det har berättats om denne Jokul att han blev dräpt någonstans i utlandet. Det skulle vara rätt fantastiskt om det visade sig att det var på Gotland, som Snorre berättar.

Det handlar om ett skelett funnet vid utgrävningar vid Sankt Olofsholm i Hellvi. Mannen har dött av en huggskada i huvudet och skadorna får sägas matcha den skildring Snorre Sturlasson ger av Jokul Bårdssons avrättning på Gotland; han ryckte med huvudet så att hugget inte kom över nacken utan uppe i huvudet. Skelettet är funnet på platsen där kung Olof sägs ha hållit till.

Snorre Sturlassons skildring i "Heimskringla" är nedtecknad på 1200-talet, långt efter det årtalet 1029 då Gutasagan berättar om att den norske kungen Olof den helige landsteg på Gotland - och, enligt Snorre Sturlasson, lät avrätta islänningen Jokul Bårdsson. Men litteraturvetaren Heimir Pálsson säger att skildringen, trots tidsglappet, ändå kan vara äkta. Detta för att händelsen inte är betydelsebärande i Heimskringla. Det är bara en incident som det kan ha funnits muntliga berättelser om, som Snorre fångat upp. Och bättrat på. För det där att den avrättade skulle ha skaldat en vers om sitt värkande sår medan blodet sprutade ur hans sönderhuggna huvud... Det kanske inte hände under avrättningen, men Heimir menar att Snorre förstått sig på att berätta hur en isländsk skald borde dö.

- En diktare som blir dödad på ett så grymt sätt - han diktar någonting! Det är så en stor diktare skall dö, säger Heimir Pálsson.

Analys-svar om skelettet är isländskt kommer senare i vår. Om skelettet går att härleda till Island kommer det bestämt att bli diskussioner på Island, säger Heimir Pálsson.

- I så fall har vi en autentiskt, eller gammal muntlig berättelse om Jokul Bårdsson långt innan Snorre skrev. Heimir talar i så fall om detta som en mycket mycket viktig ny byggsten i teorin om hur de isländska sagorna uppstod.



 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista