Framtiden för Öja skola är oviss.
1 av 2
Framtiden för Öja skola är oviss. Foto: Jonas Neuman/Sveriges Radio
Anders Jolby. Foto: Gunnel Wallin / Sveriges Radio P4 Gotland
2 av 2
Anders Jolby, Region Gotlands utbildningsdirektör. Foto: Gunnel Wallin / Sveriges Radio P4 Gotland

Forskare ifrågasätter argument för att stänga skolor

"Vad menar man med kvalitet?"
2:12 min

Det främsta argumentet för färre men större skolor på Gotland är inte ekonomin utan skolornas kvalitet, enligt regionens tjänstemän. Det ifrågasätts av Magdalena Cedering vid Uppsala universitet

Onsdag 17 februari ska politikerna i barn- och utbildningsnämnden ta ställning till tjänstemännens förslag om en strategi som ska ge Gotland färre men större skolor. 

– I dag är det så att vi har flera små enheter på Gotland, både förskolor och skolor. Och det vi ser nu, som en utmaning, det är att kunna kompetensförsörja de här enheterna, det är det ena. Det andra, det är kunna nyttja personalen mer över gränserna. Och det är lättare om enheterna är något större än vad de är i dag, säger Anders Jolby, Region Gotlands utbildningsdirektör. 

Större enheter, skriver Region Gotlands utbildnings- och arbetslivsförvaltning, ger förutsättningar för en högre kvalitet i verksamheten. Ett påstående som ifrågasätts av forskaren Magdalena Cedering vid Uppsala universitet, som under de senaste sex åren har studerat skolnedläggningar i glesbygd. Hittills har hon inte lyckats hitta något som stödjer tesen att små skolor skulle hålla en lägre kvalitét.

– Det skulle vara jätteintressant att ta reda på vad de stödjer det här på för något underlag. Det här är ingenting som jag kan känna igen över huvud taget, utifrån det jag har tagit del av, säger hon.

– Det vi stödjer oss på det är ju den här möjligheten att kunna nyttja våra lärare och pedagoger så mycket som möjligt. Och då är en struktur där läraren kan vara så mycket som möjligt med barnet och eleven viktig, säger Anders Jolby.  

Eftersom det är så svårt att rekrytera behöriga lärare och annan personal, så måste man utnyttja den personal man har mer effektivt, lyder argumentationen.

– Kan vi jobba mer effektivt med de pedagoger vi har och också kunna attrahera pedagoger i framtiden så behöver vi titta på våra strukturer.

Det låter som om det handlar om att effektivisera verksamheten, inte nödvändigtvis om att höja kvaliteten.

– Ja, det är en effektivisering, och med det hoppas vi också kunna vidmakthålla en god kvalité.

Forskaren Magdalena Cedering:

– Först och främst måste jag fråga vad man menar med kvalitet? Det kan ju handla om det sociala men också om en ren klassrumssituation. Vad tycker man att ett lagom antal elever är i klassrummet?

På frågan om det finns något som tyder på att elever vid små skolor har sämre resultat, svarar Anders Jolby:

– Det kan jag inte se att det är nån trend att elever vid de små skolorna skulle ha ett sämre resultat än de små skolorna.



 




Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".