Muddringsbåten lastar till pråm, vidare till bil o till Visbytippen
1 av 7
Muddringsbåten lastar till pråm i Visby hamn, vidare till bil o till Visbytippen Foto: Lasse Ahnell Sverigesradio
M/S Camilla Höj gräver upp lermassor från botten
2 av 7
M/S Camilla Höj gräver upp lermassor från botten Foto: Lasse Ahnell Sverigesradio
Omlastning till pråm o vidare till lastbilar
3 av 7
Omlastning till pråm o vidare till lastbilar Foto: Lasse Ahnell Sverigesradio
Tre långtradare kör nu i skytteltrafik till Visbytippen
4 av 7
Tre långtradare kör nu i skytteltrafik till Visbytippen Foto: Lasse Ahnell Sverigesradio
Fr.v Gajen Kailisanathan, platschef Aarsleff, Louise Nilsson o Harald Göttvik projektledare
5 av 7
Fr.v Gajen Kailisanathan, platschef Aarsleff, Louise Nilsson o Harald Göttvik projektledare Foto: Lasse Ahnell Sverigesradio
Planritning av Kryssningskajsområdet
6 av 7
Planritning av Kryssningskajsområdet Foto: Lasse Ahnell Sverigesradio
Region Gotlands fotomontage av Kryssningskajen i drift
7 av 7
Region Gotlands fotomontage av Kryssningskajen i drift Foto: Region Gotland

Muddermassor till Visbytippen

Muddring täcker Visbytippen
6:52 min

Sedan en vecka pågår muddring för kryssningskajen i Visby. Just nu grävs mycket lera upp ur havet för att köras till Visbytippen. Tippen skall sluttäckas med 20 000 kubikmeter muddringsmassor.

Det danska företaget Per Aarsleff utför allt arbete och platschefen Gajen Kailisanathan berättar att muddringsfartyget M/S Camilla Höj gräver upp 20 000 kubikmeter lera där kryssningskajen skall ligga. Båten lastar sen över leran i en pråm i Visby hamn, leran flyttas sedan vidare till lastbilar som går i skytteltrafik till Visbytippen för sluttäckning.

70-80 av arbetena med kryssningskajen kommer att utföras under 2016 och kajen skall stå helt klar 2018.

Totalt är det 160 000 kubikmeter lera och berg som skall muddras för att få plats med två stora kryssningsfartyg med ett djupgående till 11 meter längs kajen. Vind upp till 14 sekundmeter skall klara angöring men värsta påfrestningarna för den nya kajen kan komma med vinterstormarna menar projektledaren Harald Gröttvik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".