Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Gotlandssnus ändrar marknadsföring efter kritik

Publicerat måndag 21 mars 2016 kl 09.34
Snusdosor hos Gotlandssnus. Foto: Lasse Ahnell/SR Gotland
Snusdosor hos Gotlandssnus. Foto: Lasse Ahnell/SR Gotland

Efter kritik från Konsumentverket tar nu Gotlandssnus bort sin reklam från Facebook. Företaget ska även sluta använda värdeomdömen när de beskriver snuset.

Tobaksreklam måste enligt lag vara måttfull och inte uppmana till användning.

Konsumentverket menade att formuleringar som "fräsch, svalkande och explosiv smak" stred mot detta och Gotlandssnus har gått med på att anpassa sig efter Konsumentverkets rekommendationer.

Däremot vill företaget fortsätta sälja så kallat säsongssnus, för olika årstider. Konsumentverket ska i veckan ta ställning till om företaget har gjort tillräckligt eller om myndigheten ska vidta åtgärder.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".