Nora Grönhagen, Rasmus Alm och Hugo Sjöblom.
Nora Grönhagen, Rasmus Alm och Hugo Sjöblom gillar varierade idrottslektioner. Foto: Sveriges Radio

"Hade lust att glömma gympaväskan"

Nora, Rasmus och Hugo idrottspeppar.
2:04 min

Hur får man en omotiverad elev att faktiskt gilla skolgympan? Det var en av frågorna som diskuterades när Unga panelen pratade stillasittande och motion i P4 Gotlands morgonprogram.

Nora Grönhagen tyckte tidigare inte alls om skolgympan.

- På den skola jag gick på då, och just i den klassen, så var man tvungen att va väldigt duktig på idrott för att bli accepterad. Och jag var väl inte jättebra på idrott, och det var väl inte min starka sida så då var det inte lika roligt. Och jag tyckte inte att gympaläraren gjorde nånting åt det heller. Det var taskiga kommentarer hit och dit, vilket gjorde att man blev väldigt omotiverad och hade gärna lust att glömma gympaväskan då och då.

Numera går Nora på en annan skola och tycker att idrotten är rolig.

- Det är en mycket bättre klass, mycket mycket bättre gympalärare som är mer motiverad och ser till att det sköts. Och klassen tycker att det är mycket roligare och det krävs inte så mycket. Bara att det är kul.

Hugo Sjöblom vet vad han gillar på idrotten.

- När man får va ute och springa och sen komma in och göra fritt. Det är roligt.

Rasmus Alm fyller i:

- När man får göra olika lekar och va ute och orientera.

Unga panelen kom också med tips på hur man kan göra gympan roligare för elever som inte tycker det är så kul. Bland annat skulle man kunna låta eleverna vara mer delaktiga i att planera lektionerna, eftersom det skulle kunna motivera fler, tror de.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".