Oljetankfartyget Tellus för ankar utanför Visby. Foto: Henrik Wallenius/P4 Gotland Sveriges Radio
Intensiv fartygstrafik i känsliga grundområden innebär risker. På bilden oljetankfartyget Tellus för ankar utanför Visby. Foto: Henrik Wallenius/Sveriges Radio

Fartyg kring Gotland kan stoppas

Sjöfartsprofessor: Vi lägger ju inte motorvägar genom nationalparker och naturreservat.
2:00 min

Fartygstrafik vid det känsliga Hoburgs bank söder om Gotland kan stoppas av Havs- och vattenmyndigheten (HaV), som arbetar med en ny havsplan för Östersjön.

Myndigheten kan även tänka sig ändrade fartygsrutter norr om Gotland, men där finns ännu inget förslag. 

Kjell Larsson, professor vid sjöfartshögskolan i Kalmar, har tagit fram underlag till den nya havsplanen: 

– Runt Gotland finns det två, uppenbart mycket stora, konflikter. Det är ju vid Natura 2000-området Hoburgs bank som ligger söder om Hoburgen. Där har vi över 20 000 fartyg som passerar igenom en del av ett skyddat område, ett Natura 2000-område. Och det andra är ju mellan Fårö och Gotska Sandön, där det förmodligen framöver blir en kommande nationalpark. I dag är det ju ett Natura 2000-område och ett reservat. Där har vi också flera tusen fartygspassager. Det är ju egentligen inte rimligt att ha det på det viset. Om vi tänker oss på land så lägger vi ju inte motorvägar genom nationalparker och naturreservat om vi ska planera i dag. 

I sin rapport, som Kjell Larsson överlämnat till Havs- och vattenmyndigheten, förordar han att den fartygstrafik som i dag går mellan Gotland och Hoburgs bank leds om, och i stället kör längre ut till havs, söder om Hoburgs bank. Och i utkastet till en ny havsplan, som presenterades under torsdagen, finns förslaget med som ett av två alternativ. Det andra alternativet är att trafiken tillåts fortsätta som i dag. Joacim Johannesson är utredare på Havs- och vattenmyndigheten: 

– Vi tar ingen ställning, det här är bara ett diskussionsunderlag och vi inväntar mer underlag i den avvägning som kommer så småningom. 

Norr om Gotland har vi liknande, känsliga naturområden och där går trafiken rakt igenom ett marint naturreservat. Men där föreslår ni inga förändringar av trafiken – varför inte? 

– Vi har inte tagit fram några alternativ i just det området utan det är en fråga som vi ska undersöka vidare i vår process här under våren. Men frågan är helt öppen och ska undersökas vidare, säger Joacim Johannesson. 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".