Restaurangtorget ombord på en av Destination Gotlqands färjor. Foto: Mika Koskelainen/SR Gotland
Restaurangtorget ombord på en av Destination Gotlqands färjor. Foto: Mika Koskelainen/SR Gotland Foto: Sveriges Radio

Nöjdare passagerare på Destination Gotlands färjor

Avtalsansvarig: Helhetsintrycket på fortsatt hög nivå
1:37 min

Trafikverket har under våren låtit göra en enkätundersökning bland passagerarna på Gotlandsfärjorna, om vad de tycker om resan.

När det gäller biljettpriserna är 44 procent av passagerarna missnöjda - vilket är en förbättring jämfört med förra året då motsvarande siffra låg runt 50 procent.

Även när det gäller maten ombord har betyget stigit under de senaste åren och nu säger över 70 procent av passagerarna att de är nöjda med kvalitén.

Den enskilda fråga där passagerarna på Destination Gotlands färjor uttrycker störst missnöje är biljettpriset. Men, förutom ett pristak för mantalsskrivna gotlänningar samt godstrafiken, är biljettpriset inget som Trafikverket lägger sig i, säger Lars Hellström, Trafikverkets avtalsansvariga för Gotlandstrafiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".