Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Invigning av Lotsen - ett cntrum för mottagande av nyanlända elever, i Visby.
1 av 5
Saga Carlgren och Fatima Al Jassem klipper invigningsbanden Foto: Stina Kättting
Invigning av Lotsen - ett cntrum för mottagande av nyanlända elever, i Visby.
2 av 5
Madelene Johansson, projektledare Gotlands utbildnings- och arbetslivsförvaltning Foto: Stina Kätting
Elever och personal vid Lotsen i Visby
3 av 5
Foto: Stina Kätting P4 Gotland Sveriges Radio
Invigning av Lotsen - ett cntrum för mottagande av nyanlända elever, i Visby.
5 av 5
Saga Carlgren, ordförande gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden höll tal Foto: Stina Kätting

Lotsen invigd

1:38 min

Region Gotland och Skolverket samarbetar för att stödja både lärare och elever med integrationsprocessen i skolorna.

  1. Nyanlända barn och ungdomar vet ibland nästan ingenting om Sverige, och än mindre om det Svenska skolsystem de förväntas anpassa sig till.

Och de lärare som förväntas integrera de nyanlända eleverna i undervisningen vet i sin tur ofta väldigt lite om dessa elevers behov och förmågor, vilket naturligtvis har skapat en del problem. 

Det är just därför Lotsen i Visby startat. Här får eleverna testa olika typer av undervisning som kemilaborationer, gymnastik där killar och tjejer samarbetar eller simskola, vilket kan vara helt nytt för dem.

De får också möjlighet att vänja sig vid att det kommer att förväntas av dem att de tar aktiv del i skolarbetet och räcker upp handen och bidrar med sin kunskap och sina erfarenheter.

Undervisningstraditionen skiljer sig åt över världen, de nyanlända elever som har gått i skola tidigare är ofta vana vid en strikt teoretisk tradition där de förväntas vara tysta och lyssna.

– Eleverna som kommer till oss är ofta oerhört motiverade, de vill lära sig. Frustrationen kan bli stor när språket är nytt och man inte kan visa vad man kan. Det är där vi kommer in för att förebygga och göra övergången smidig säger Madelene Johansson, projektledare Gotlands utbildnings- och arbetslivsförvaltning. 

 En del av arbetet på Lotsen är alltså att ta emot nyanlända elever och  förbereda dem för inslussningen i skolsystemet. Den andra, minst lika viktiga delen av Lotsens arbete är att förbereda personalen på skolan där eleven skall gå genom att kartlägga vilka färdigheter och behov eleven har, så att de kan tas tillvara i den nya klass de kommer till.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".