Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Alexandra von Siebenthal
Foto: Mari Winarve/Sveriges Radio
58 000 - frågor som är viktiga för gotlänningar
Lyssna
(1:56 min)

Vill prata med en människa när hon ringer vården

Uppdaterat fredag 20 oktober 2017 kl 11.10
Publicerat torsdag 19 oktober 2017 kl 05.00

Alexandra von Siebenthal tycker det är ett problem att det inte är en person som svarar när hon ringer till doktorn.

Hör tf primärvårdschef Carina Söderström svara

Om man ringer till vårdcentralen för att man behöver träffa en läkare så möts man av en telefonsvarare och det krävs ett antal knapptryckningar på telefonen för att få till en telefontid.

Sen måste man vänta på att någon ringer upp den som ringt.

Alexandra von Siebenthal som flyttat från Schweiz till Lojsta tycker det här är ett problem. Hon jämför med Schweiz där man lyfte på luren, slog ett nummer så hade man kontakt med en människa som kunde lyssna och ge hjälp på en gång.

– Jag har en känsla av att regionen inte har tillräckligt med resurser eller tillräckligt med personal säger Alexandra von Siebenthal.

Hon tycker det borde anställas mer personal så fler kunde ägna sig åt att faktiskt svara när man ringer.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".