Två av Destination Gotlands färjor i hamnen i Visby.
Renare bränsle i fartygstankarna har gett resultat. Foto: Jonas Neuman/Sveriges Radio

Svaveldirektivet har gett renare luft kring Östersjön

1:31 min

Luften kring Östersjön har blivit bättre sedan svaveldirektivet skärptes 2015, och fartygen måste använda ett renare bränsle.

– Den generella bedömningen är att efterlevnaden är god, säger Tom Andersson, utredare på myndigheten Trafikanalys. 

Med en blandning av stickprover av bränslet ombord, mätningar av fartygens avgaser med hjälp av flygplan, samt sensorer i hamnarna, kan Trafikanalys konstatera att ungefär 95 procent av fartygen som trafikerar Östersjön följer svaveldirektivet, som skärptes 2015. Vilket betyder renare luft med mindre svaveldioxid. 

Men ett renare bränsle betyder också ett dyrare bränsle och inför svaveldirektivets skärpning befarade sjöfarten att det skulle minska branschens konkurrenskraft och flytta transporter till lastbil på land. 

Har ni sett några sådana effekter? 

– Trots att vi verkligen har vänt på alla stenar så kan vi hittills inte se några effekter alls utav det. Men, man ska tänka på att bränslepriset sjönk 50 procent mellan 2014 och 2015. Så i stället för att få den förväntade prishöjningen, fick man en lite minskning till och med. Trots att man bytte till ett renare, dyrare bränsle. 

Trafikanalys kommer fortsätta kontrollera att fartygen följer svaveldirektivet. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".