Vårdcentralerna Wisby Norr och Wisby Söder.
Vårdcentralerna Wisby Norr och Wisby Söder. Foto: Anna Jutehammar/SR Gotland

Vårdcentral saknar resurser att ringa tillbaka i tid

3:55 min

Ringer inte vårdcentralen tillbaka som de sagt beror det ofta på sjukdom eller att personal är på utbildning, enligt Eva Jetsell på Visby Norr och Söder.

I P4 Gotlands satsning 58 000 där vi träffar gotlänningar och hör vilka frågor som är viktiga i deras vardag lyfte Alexandra von Siebenthal frågan om varför ingen människa svarar hos vården - bara en maskin.

Efter det har vi fått många reaktioner i sociala medier (där vi heter P4gotland) om att telefontiderna tar slut, och att vårdcentralen inte ringer tillbaka, eller ringer tillbaka en timme före eller efter de sagt. Och många upplever att de som ringer är stressade och otrevliga.

– Nummer ett, så ska ingen uppleva att man blir otrevligt bemött, säger Eva Jetsell chef för vårdcentralerna Wisby Norr och Wisby Söder.

Enligt henne tar de emot ungefär 200 samtal om dagen, och det förutsätter tillräckliga resurser. Men om nån blir sjuk, är på utbildning eller är borta av annan anledning hinner de inte.

– Det är jättebeklagligt, vår mening är att alla patienter ska känna sig nöjda, säger Eva Jetsell, som tar uppgifter om dåligt bemötande på stort allvar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".