Tove Söderqvist och Lowa Karlkvist programmerar
1 av 3
Tove Söderqvist och Lowa Karlkvist programmerar. Foto: Ulrika Uusitalo Fernholm/Sveriges Radio
Walter von Corswant och Marcus Carlsson
2 av 3
Walter von Corswant och Marcus Carlsson lär sig skapa digitala spel. Foto: Ulrika Uusitalo Fernholm/Sveriges Radio
Kursledare Lotta Ohlin Andersson och lärare Marie Kahlbom
3 av 3
Kursledare Lotta Ohlin Andersson och lärare Marie Kahlbom. Foto: Ulrika Uusitalo Fernholm/Sveriges Radio

Femteklassare lär sig programmera spel

3:55 min

Nästa höst ska programmering ingå i läroplanen för alla elever. Som ett led i det får gotländska elever lära sig skapa digitala spel.

Några elever som nu får lära sig programmera är femteklassarna på Väskinde skola.

- Man ska föra in alla kontroller på plats så att figuren gör som man vill, berättar Lowa Karlkvist som styr en katt som jagas av en ballerina.

Det hela kallas för barnhack och är en gratis programmeringsskola som arrangeras av Internetstiftelsen i Sverige där Lotta Ohlin Andersson är kursledare.

- Det är ett nytt moment i läroplanen som många känner sig oroliga över att använda sig av som lärare, så vi stöttar dem att komma igång, förklarar hon.

Syftet med detta är att få barn att bli intresserade av programmering. Verktyget som används är lätt att förstå. Eleverna klickar på något som ser ut som pusselbitar, så kallade block, som innehåller programmeringskoderna. Dessa ger i sin tur signaler att olika figurer på skärmen ska röra sig åt olika håll.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".