Kerstin Nyberg och Bertil Klintbom
1 av 3
Kerstin Nyberg å¨Cementa och Bertil Klintbom på Region Gotland. Foto: Ulrika Uusitalo Fernholm/Sveriges Radio
Kerstin Nyberg
2 av 3
Miljöchef på Cementa, Kerstin Nyberg. Foto: Ulrika Uusitalo Fernholm/Sveriges Radio
Bertil Klintbom
3 av 3
Bertil Klintbom jobbar med P2G, power to gas på Region Gotland. Foto: Ulrika Uusitalo Fernholm/Sveriges Radio

Röken från skorstenen kan bli bränsle

2:43 min

Med tekniken "power to gas" kan vindkraftsel och koldioxid från cementfabriken i Slite bli metangas som driver bilar och färjor.

Processen går ut på att skicka ström genom vatten och då bildas vätgas och syrgas. Vätgasen kan lagras och användas som bränsle vid behov - men vindkraftselen går bara att använda när det blåser.

– Första steget är att använda pågående biogasprocess, och där finns koldioxid, när man matar in vätgas omvandlas den till metan. En sån anläggning tror vi kan placeras i Visby eller Klintehamn, säger Bertil Klintbom på Region Gotland om hur man kan börja experimentera.

Nästa steg i processen är att använda koldioxid från Cementa i Slite och låta den reagera med vätgasen - då bildas metangas som kan kylas ned och i flytande form är gasen lätt att hantera som bränsle till bilar och fartyg, samtidigt som cementfabriken blir av med en del av sina utsläpp.

– Vi har ju länge titta på, hur kan vi minska våra utsläpp av koldioxid. Vi kanske inte kan minska helt och hållet – kan vi då använda koldioxiden, då skulle power to gas vara ett alternativ, säger Kerstin Nyberg som är miljöchef vid Cementa i Slite.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".