Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Busskur på den gotländska landsbygden. Foto: Mika Koskelainen/SR Gotland
Foto: Mika Koskelainen/SR Gotland
Lyssna
2:17 min

VTI: Landsbygden underprioriteras i kollektivtrafikplaneringen

Publicerat söndag 21 januari kl 09.43

Stadstrafik prioriteras på bekostnad av landsbygdstrafik, när pengarna tryter i kollektivtrafiken. Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut.

VTI - alltså Statens väg och transportforskningsinstitut - har nyligen presenterat en rapport om lösningar för kollektivtrafik på landsbygd. Detta efter att ha haft regeringens uppdrag att göra en studie om effektiva och innovativa lösningar, för att både öka folks vilja och möjlighet att åka kollektivt på landsbygden.

Jessica Berg på VTI tycker att styrkan i studien är att den belyser hur planerare i kollektivtrafiken runt om i landet resonerar, vilka strategier som finns för landsbygdstrafiken. Men studien har också boende-perspektiv; vilken betydelse har tillgången på kollektivtrafik för bygden och för vardagslivet?

Kollektivtrafiken är värdefull i det dagliga resandet för den som vill slippa arbetspendla miltals med bil, men det krävs anpassningar när turerna är glesa, säger hon och refererar till att somliga på landet uppgett att det måste jobba deltid för att kunna passa busstider. 

VTI har ställt frågor till landets kollektivtrafikmyndigheter. Frågor om utmaningar och förutsättningar för kollektivtrafik på landsbygden. VTI har velat hitta goda exempel på lösningar. Rapporten "lösningar för kollektivtrafik i landsbygd" ger exempel på sådant som testats; t ex ringbilstrafik, nattringbil, anropsstyrda turer på linjer med lågt resande, samåkning och bilpooler som komplement till kollektivtrafiken.

Resultatet i studien är att landsbygden ofta underprioriteras när kollektivtrafiken planeras. Att lands- och glesbygd inte är första prioritet är de inte särskilt förvånade över på VTI. Det visar redan mycket tidigare forskning. (OECD/ITF,2015; Börjesson,2010; Wollin Elhouar och Hansen, 2011.)

Men den här studien visar att "landsbygderna tillgodoses oftast då det samtidigt gynnar tätorter, exempelvis genom att räta ut linjer och satsa på starka stråk", eller att trafik på landsbygden erbjuds under tider på dygnet när bussar är lediga exempelvis efter att skolbarn har körts".

VTI slår fast att det mål som finns att öka tillgängligheten till kollektivtrafik för befolkningen i hela landet inte syns i den här studien, när det gäller landsbygd och glesbygd.

Att stadstrafiken prioriteras på bekostnad av landsbygdstrafiken kan bero på att det i flera län finns mål om kostnadstäckningsgrad i kollektivtrafiken. I vissa regioner har kollektivtrafikmyndigheterna som mål att bidra till minskad biltrafik i städerna, enligt studien från VTI. 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".