Almedalsveckan 2013, Donnersgatan. Foto: Mika Koskelainen/SR Gotland
Arkivbild. Foto: Mika Koskelainen/Sveriges Radio

Ny hashtag ska förändra Almedalen

2:13 min

Genom en ny kampanj ska näringslivsaktörer få polisen och arrangörerna bakom Almedalsveckan att presentera en plan för att skydda deltagare i Almedalen från nazister under nästa års evenemang.

Hashtagen som startats lyder #näringslivetbackarupp och bakom initiativet står bland andra Simon Strand.

– Poängen med det här är att näringslivet sitter ju på oerhörda resurser. Det vi vill göra är att skapa en bred uppslutning kring att den här frågan måste lösas och vara högst upp på agendan, säger han.

Genom att hota med att inte komma till Visby och delta under Almedalsveckan hoppas kampanjen pressa arrangörer och polis till förändring, och redan nu har man fått gehör.

– Jag har redan fått väldigt positiv respons och vi kommer inom kort gå ut med en skrivelse med ett antal undertecknande företag som är med från början, och bland dem finns ett antal tunga aktörer, säger en av kampanjens initiativtagare Simon Strand.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".