Strömlösa mobilkunder kan ha tappat möjligheten att ringa 112

3:47 min

Det går inte att utesluta att mobilkunder inte har kunnat ringa larmnumret 112 under sommarens strömavbrott enligt tillsynsmyndigheten PTS.

Myndigheten vet inte hur många mobilabonnenter som har drabbats av störningar. Avbrotten har inte varit så långvariga eller drabbat tillräckligt många för att de stora operatörerna ska vara skyldiga att rapportera störningarna till PTS, säger Karin Lodin som är nätsäkerhetsansvarig på myndigheten.

– Det är kanske lite olyckligt att det skulle omfattas när det varit vid upprepade tillfällen och en hel ö drabbades, men vi har hela tiden en kontinuerlig övervakning av driftsläget.

PTS kan inte heller utesluta att mobilkunder kan ha tappat möjligheten att ringa 112.

– Vi kan inte utesluta att det inte finns folk som har kunnat larma 112. Att det inte har funnits överlappande operatörer som har fungerat kan inte uteslutas, säger Karin Lodin.

Operatören har en rapporteringskyldighet när deras när går ner, säger hon och hänvisar till att regionen då har en skyldighet att se till att medborgarna kan larma 112.

Karin Lodin säger också att enskilda mobilanvändare också har ett eget ansvar.

– Man kan till exempel i familjen ha flera olika operatörer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista